Onlangs was ik in
Roemenië voor een studiebezoek over de kwaliteit van werkplekleren in het
beroepsonderwijs. De delegatie bestond uit vertegenwoordigers uit Finland,
Griekenland en Italië. We waren te gast bij de German Vocational School
Kronstadt in Braşov. Roemenië wil met het bezoek aan deze bedrijfsschool laten
zien dat ze werken aan een modern en responsief beroepsonderwijs van
internationale klasse. Daarbij is de vraag van de arbeidsmarkt leidend met het
Duitse duale model als voorbeeld.
De bedrijfsschool
bleek prachtig uitgerust met praktijkruimtes vol moderne machines. Studenten
leren op de werkvloer over kwaliteitsstandaarden, productiemethodes en
veiligheidsvoorschriften van de multinational. Het Duitse moederbedrijf heeft
de praktijkopleiders opgeleid. Het leerbedrijf en de school bespreken samen de
vaktechnische scholing en didactische ondersteuning. Kortom, een
schoolvoorbeeld, ook voor Nederlandse begrippen. En toch wringt er iets.
Want dit
schoolvoorbeeld van beroepsonderwijs was slechts toegankelijk voor de ‘happy
few’. In een land waar de kansen op de arbeidsmarkt beperkt zijn, komen
topleerlingen uit alle hoeken van het land om een assessment te mogen doen. Een
succesvol assessment is een garantie op een baan en een mooie carrière. De
selectie aan de poort zorgt ervoor dat het aantal uitvallers tijdens de
opleiding laag is.
Op mijn vraag naar
het aantal uitvallers was “Zero drop-outs” het trotse antwoord, volledig in
lijn met het Europese streven om uitval te beperken en daarmee
jeugdwerkloosheid te voorkomen. Maar wat is uitval? Van de 1300 aanmeldingen,
kunnen er slechts 800 leerlingen terecht op deze school. De afvallers rest een
traditionele beroepsopleiding zonder enig contact met de beroepspraktijk. Wat
is hun kans op een baan? Uitvaller of afvaller maakt zo bezien geen verschil.
Gedwongen door
economische omstandigheden is het internationale bedrijfsleven in Roemenië een
belangrijke en bepalende factor in het beroepsponderwijs aan het worden. Dit
heeft positieve effecten voor de kwaliteit van het beroepsonderwijs, maar een
tweedeling is het gevolg. Het bezoek aan Roemenië deed me eens te meer beseffen dat we trots mogen zijn op ons beroepsonderwijs met ruim 230.000 erkende leerbedrijven, waardoor we álle studenten in het mbo de beste praktijkopleiding kunnen geven met kans op een baan.
Lees hier meer
over de German Vocational School in Braşov, Roemenië
Geen opmerkingen:
Een reactie posten