dinsdag 21 november 2017

Uitvaller of   afvaller?


Onlangs was ik in Roemenië voor een studiebezoek over de kwaliteit van werkplekleren in het beroepsonderwijs. De delegatie bestond uit vertegenwoordigers uit Finland, Griekenland en Italië. We waren te gast bij de German Vocational School Kronstadt in Braşov. Roemenië wil met het bezoek aan deze bedrijfsschool laten zien dat ze werken aan een modern en responsief beroepsonderwijs van internationale klasse. Daarbij is de vraag van de arbeidsmarkt leidend met het Duitse duale model als voorbeeld.

De bedrijfsschool bleek prachtig uitgerust met praktijkruimtes vol moderne machines. Studenten leren op de werkvloer over kwaliteitsstandaarden, productiemethodes en veiligheidsvoorschriften van de multinational. Het Duitse moederbedrijf heeft de praktijkopleiders opgeleid. Het leerbedrijf en de school bespreken samen de vaktechnische scholing en didactische ondersteuning. Kortom, een schoolvoorbeeld, ook voor Nederlandse begrippen. En toch wringt er iets.
Want dit schoolvoorbeeld van beroepsonderwijs was slechts toegankelijk voor de ‘happy few’. In een land waar de kansen op de arbeidsmarkt beperkt zijn, komen topleerlingen uit alle hoeken van het land om een assessment te mogen doen. Een succesvol assessment is een garantie op een baan en een mooie carrière. De selectie aan de poort zorgt ervoor dat het aantal uitvallers tijdens de opleiding laag is.
Op mijn vraag naar het aantal uitvallers was “Zero drop-outs” het trotse antwoord, volledig in lijn met het Europese streven om uitval te beperken en daarmee jeugdwerkloosheid te voorkomen. Maar wat is uitval? Van de 1300 aanmeldingen, kunnen er slechts 800 leerlingen terecht op deze school. De afvallers rest een traditionele beroepsopleiding zonder enig contact met de beroepspraktijk. Wat is hun kans op een baan? Uitvaller of afvaller maakt zo bezien geen verschil.
Gedwongen door economische omstandigheden is het internationale bedrijfsleven in Roemenië een belangrijke en bepalende factor in het beroepsponderwijs aan het worden. Dit heeft positieve effecten voor de kwaliteit van het beroepsonderwijs, maar een tweedeling is het gevolg.
Het bezoek aan Roemenië deed me eens te meer beseffen dat we trots mogen zijn op ons beroepsonderwijs met ruim 230.000 erkende leerbedrijven, waardoor we álle studenten in het mbo de beste praktijkopleiding kunnen geven met kans op een baan.
Lees hier meer over de German Vocational School in Braşov, Roemenië

Geen opmerkingen:

Een reactie posten